HTML

social histories blog

társadalomtörténet-írói online fórum forrásokról, cikkekről, recenziókról, kérdésekről és projektekről. A „kéziratokat” ide várjuk: socialhistoriesblog (a) gmail.com

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2009.05.05. 22:47 jmbalogh

Új témák, módszerek és megközelítések történelemtanároknak

Az utóbbi évtizedekben a történettudomány radikálisan megújult: a történészek más tudományágaktól kölcsönvett módszereket kezdtek használni, a történetírás – elsősorban ismeretelméletileg – önreflexívvé vált, olyan tárgyakat kezdtek legitimnek tekinteni, ami addig legfeljebb érdekességnek számított, és mindez jelentős empirikus eredményeket hozott. Önkritikusan meg kell vallanunk azonban, hogy ez a megújulás Magyarországon eleddig az egyetemi történészképzést sem hatotta át a kívánatos mértékben, így érthető, hogy az új szemléletmód a közoktatásban még kevésbé érvényesül.

A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár most szűkebb szakterületéről kilépve ezt a hiányosságot igyekszik pótolni új, májusban induló általános és középiskolai történelemtanároknak szóló továbbképzésével. A 30 órás, akkreditált kurzus a kortárs áramlatokat jól ismerő és hatékonyan alkalmazó, nagy tekintélyű tudósok közvetítésével kívánja bővíteni a résztvevők szakmai repertoárját. Programunk oktatója többek között Romsics Ignác, Gyáni Gábor, Klaniczay Gábor, Hadas Miklós, Faragó Tamás és Kontler László.

A program két nagyobb blokkból áll. Az első a kortárs irányzatok módszereit, elméleti előfeltevéseit és empirikus eredményeit ismerteti meg a résztvevőkkel (művelődéstörténet, mentalitástörténet, új kultúrtörténet, az irodalom társadalomtörténete, történeti demográfia, mikrotörténet, történeti antropológia, kvantitatív történetírás, a társadalmi nemek története, várostörténet, tudománytörténet, eszmetörténet, fogalomtörténet).

A második blokk már nem a tudományos áramlatok felől közelít, hanem nagy jelentőségű, de a történelemoktatásban mégis kényesnek vagy háttérbe szorítottnak számító témákon mutatja be az új szemléletmód alkalmazásának lehetőségeit (1956, rendszerváltás, a test és a testmozgás története).

A továbbképzésről bővebb tájékoztatást a www.semmelweis.museum.hu/tovabbkepzes címen kaphat, és ugyanitt nyílik mód a jelentkezésre is.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://socialhistories.blog.hu/api/trackback/id/tr621102571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.